기사
인성함양활동이 유아의 친사회적 행동과 기본생활습관에 미치는 효과(The Effect of Personality Improvement Activity on Young Children's Prosocial Behaviors and Basic Living Habits)
- 개인저자
- 송순옥
- 수록페이지
- 163-188 p.
- 발행일자
- 2016.11.01
- 출판사
- 한국영유아보육학회
초록
본 연구는 인성함양활동이 유아의 친사회적 행동과 기본생활습관에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 연구대상은 G시에 있는 만 5세 유아 40명으로 실험집단과 통제집단을 각각 20명씩 선정하였다. 연구도구는 유아 친사회적 행동 척도와 기본생활습관 척도를 사용하였다. 자료분석은 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 다변량분산분석(MANOVA)을 실시하였다. 연구결과, 첫째, 인성함양활동이 유아의 친사회적 행동 증진에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 인성함양활동이 유아의 기본생활습관 증진에 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 인성함양활동을 통해 유아의 친사회적 행동과 기본생활습관이 향상되었음을 의미한다. 따라서 본 연구결과는 인성함양활동이 유아교육현장에서 의미 있는 교수활동으로 활용될 수 있음을 시사한다.
The purpose of this study is to examine the effect of personality improvement activity on young children's prosocial behaviors and basic living habits. The subjects were 40 five-year-olds(experimental group: 20; comparative group: 20). Children prosocial behaviors and basic living habits criteria were used as experimental tools. A Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) was conducted using SPSS 21.0 program for data analysis to verify the effectiveness of the program. The findings of this study are as follows. First, personality improvement activity had a positive effect on enhancement of young children's prosocial behaviors. Second, personality improvement activity had a positive effect on development of young children's basic living habits. Such results signify that prosocial behaviors and Basic living habits were improved through personality improvement activity. Therefore, this study suggests that Character improvement activity could be utilized as meaningful teaching-learning activities in a child education setting.