기사
인성과 행복의 통합 교육프로그램 수강과 실행을 통한 영유아교사의 인식 질적 연구(A Qualitative Study on the Changes of Early Childhood Teacher’s Recognition through Learning and Implementation on Integrative Character and Happiness Education for Infants and Children)
- 개인저자
- 장희선
- 수록페이지
- 45-74 p.
- 발행일자
- 2017.03.01
- 출판사
- 한국영유아보육학회
초록
본 연구에서는 영유아교사들이 인성과 행복의 통합 교육프로그램을 수강 후, 영유아 교육 기관에서 인성과 행복교육 프로그램을 직접 실행함으로써 영유아교사들의 영유아 인성과 행복교육에 대한 인식이 어떻게 변화했는지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 영유아교사들은 인성과 행복의 통합 교육프로그램을 수강하고, 영유아의 배려․약속․정직 등의 인성 덕목 행동개선과 행복을 위한 효과적인 교수학습활동을 8차시 이상에 걸쳐 실행하도록 하였다. 이후 영유아 인성과 행복의 통합 교육 프로그램 실행 전과 실행 후 영유아 교사의 인식변화를 살펴보기 위해 성찰일지, 교수-학습지도안, 개별면담, 전문가협의회(FGI) 등을 통해 모은 자료를 코딩하여 질적 분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영유아교사에게 내재적 동기변화가 나타났다. 교사들은 프로그램을 수강하고 실행하면서 일어난 영유아의 인성과 행복감의 변화가 교사 자신의 행복감에 영향을 미치게 되는 선순환 구조임을 인식하게 되었다. 둘째, 영유아교사에게서 교육전문성향상에 대한 자율적 적극성이 나타났다. 영유아교육현장에서 기존 교육과정을 재구성하여 적용하였고, 인성과 행복교육방법 및 자료 개발의 필요성을 인식하는 등의 변화를 보였다. 셋째, 영유아교사들과 영유아들의 가정 및 교육관계자와 공동체의식이 함양되었다. 즉, 영유아인성과 행복의 통합적 교육에 대해 영유아들이 인성과 행복의 방향과 가치를 바르게 이해하게 해주고, 일관성 있는 교육이 지속될 수 있는 영유아 교육기관과 가정 공동체의 상호보완적인 과정이 되어야 한다는 인식을 하게 되었다. 본 연구는 영유아교사가 보다 의미 있고 효과적으로 영유아 인성과 행복교육을 실행할 수 있기 위해서는 영유아교사의 인성과 행복의 변화뿐 아니라 교육기관, 가정의 공동체적 협동적 지원이 동시에 필요함을 시사한다.
In this study, early childhood teachers were asked to apply a character and happiness education program for young children at the institution that they served and to implement an effective method for improving young children’s character such as care, promise, honesty, and happiness. Through this, we investigated the change of early childhood teacher’s perception before and after the character and happiness education program for young children. The results were as follows. First, the change of children’s character and happiness had an effect on teachers’ happiness, which was a virtuous circle. Second, teachers reconstructed existing curriculum in the field of early childhood education and perceived that it was necessary to develop the educational methodology and materials for character and happiness. Third, teachers perceived that early childhood educational organizations and the home environment encouraged young children to understand the direction and values of character and happiness correctly, and that consistent education is needed. This study implies that there needs to be support for early childhood teachers in order to educate young children on character and happiness more meaningfully and effectively.