기사
아동과 청소년의 완벽주의 연구 동향(Research trends on perfectionism in children and adolescents: Concepts and related variables)
- 개인저자
- 박서연
- 수록페이지
- 503-525 p.
- 발행일자
- 2018.08.28
- 출판사
- 한국아동권리학회
초록
연구목적: 본 연구는 2007년부터 2017년 7월까지 출판된 아동과 청소년의 완벽주의에 대한 국내 학술논문을 대상으로 완벽주의의 개념과 관련 변인들을 살펴보았다. 이를 통해 아동과 청소년 완벽주의 연구에 대한 방향을 제시해 보는데 목적이 있다.
방법: 연구대상 논문은 학술연구정보서비스(RISS), 한국학술정보서비스(KISS), 국회전자도서관 등의 데이터베이스를 이용하여 국내 학술논문 175편을 수집한 후 SPSS 22.0을 사용하여 빈도와 백분율을 산출하였다.
결과: 첫째, 완벽주의는 측정 수준의 조작적 차원에서 총 13개의 하위개념이 도출되었고, 이 가운데 ‘사회부과적 완벽주의’와 ‘자기 지향적 완벽주의’가 연구에 많이 사용되었다. 이 밖에 ‘실수에 대한 염려’, ‘행동에 대한 의심’, ‘타인 지향적 완벽주의’, ‘부모의 기대’, ‘개인적 기준’, ‘조직화 및 정돈’, ‘부모비난’, ‘완벽주의적 자기제시’, ‘불일치’, ‘인정에의 욕구’, ‘학업적 완벽주의’ 등의 개념이 나타났다. 둘째, 완벽주의와 관련된 변인을 독립변인과 종속변인으로 나누어서 살펴보았다. 이를 다시, 가족, 신체 및 외모, 인지, 사회적 행동, 정서, 자아 및 동기, 진로, 학교 및 학업의 8개 변인군으로 구분하였다. 독립변인 가운데서는 가족 변인군의 부모의 통제가 많이 나타났으며, 종속변인 중에서는 정서 변인군인 불안이 완벽주의와 많은 연구가 이루어졌다.
결론: 완벽주의는 다양한 개념을 반영하고 있으며, 종속변인보다는 독립변인으로 더 많이 연구되었다. 이에 향후 아동과 청소년의 완벽주의 연구에서 진행되어야 할 부분에 대해 제언하였다.
Objectives: We examine the concept of perfectionism and its related variables in South Korean studies published from 2007 to July 2017. The purpose of this study is to present a direction for the study of perfectionism for children and adolescents.
Methods: We collected 175 South Korean studies using databases such as Research Information Sharing Service(RISS), Koreanstudies Information Service System(KISS), and National Assembly Library. Frequency and percentage were calculated using SPSS 22.0.
Results: First, there were 13 concepts of perfectionism, and ‘socially prescribed perfectionism’ and ‘self-oriented perfectionism’ were widely used. Second, the variables related to perfectionism were divided into independent and dependent variables. In addition, the variables related to perfectionism were divided into eight variable groups: family, body and appearance, cognition, social behavior, emotion, self and motivation, career, and school and learning. As a result, more dependent variables than independent variables regarding perfectionism were studied. Among the independent variables, the parents’ control in the family variable group was found to be high. Among the dependent variables, anxiety in the emotion variable group was high.
Conclusions: Perfectionism has been studied in various concepts and as an independent rather than a dependent variable. Issues to be addressed in the study of perfectionism in children and adolescents were discussed.