기사
기본심리욕구에 대한 학령기 아동의 생각과 경험에 관한 연구(A study on school age children’s thinking and experiences about basic psychological needs)
- 개인저자
- 권미나
- 수록페이지
- 463-481 p.
- 발행일자
- 2018.08.28
- 출판사
- 한국아동권리학회
초록
연구목적: 기본심리욕구 이론에 기초하여 자율성, 유능성, 관계성에 대한 학령기 아동들의 생각과 경험을 구체적으로 파악하는 것이 본 연구의 목적이다.
방법: 초등학교에 재학 중인 4 ~ 6학년 아동 3집단, 총 20명을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰를 실시하였다. 인터뷰는 기본심리욕구와 관련된 선행연구를 토대로 개방형 질문지를 제작한 후 연구자가 직접 진행하였다. 인터뷰 자료는 녹음⋅전사되고, 연구자 외 전문가 2인이 전사된 자료를 분석하여 공통된 내용으로 개념을 도출하였다.
결과: 아동은 자율성을 ‘스스로 선택하고 책임지는 것’, 유능성을 ‘자신감’, ‘잘하지 못한 일에 도전’, 관계성을 ‘아는 사람들과 함께 지내고 어울리는 것’, ‘새로운 친구를 만나는 것’으로 생각하며, 기본심리욕구 만족과 좌절의 경험은 대체로 가정 및 또래 관계에서 이루어지는 것으로 나타났다.
결론: 아동들은 대체로 미시체계 안에서 기본심리욕구를 경험하고 있기 때문에 아동의 기본심리욕구 만족을 위해 부모의 역할이나 중요한 변인임을 시사한다. 이러한 연구는 아동은 아동의 기본심리욕구를 이해하고 관련 연구를 위한 기초자료를 제공하였다는 데 의의가 있다.
Objectives: This study aims to identify the thinking and experiences of school age children about autonomy, competence and relationships based on basic psychological needs theory.
Methods: Focus group interviews were conducted for 20 children in three groups of 4th and 6th graders attending elementary school. The interviews were performed directly by the researcher using an open-ended questionnaire based on previous studies on basic psychological needs. The interview data was recorded and transcribed, Two experts and one researcher analyzed the data and elicited common opinions.
Results: Children perceived autonomy as ‘choosing for themselves and taking responsibility,’ competence as ‘confidence’ and ‘a challenge to something they are not good at,’ and relationship as ‘getting along with acquaintances’ and ‘making new friends.’ The children had experiences regarding basic psychological needs satisfaction and frustration mostly in the relationships with their families and peers.
Conclusions: We suggested that children have a basic psychological needs in a micro-system. Therefore the parents' role and other important variables satisfy the basic psychological needs of children. This study provides base data for understanding the basic psychological needs of children, and for conducting relevant studies.