바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

167개 논문이 있습니다.

1 국제사회보장동향 싱가포르 다자녀가족정책의 도입Introduction of the Large Families Scheme in Singapore
배혜원(한국보건사회연구원 사회서비스정책연구실 전문연구원)
Bae, Hyewon(Korea Institute for Health and Social Affairs)
2025년 가을호, 통권 34호, pp.127-132 https://doi.org/10.23063/2025.09.10
초록보기
Abstract

This study examines funeral policies and systems in Japan, the US, and France, and identifies lessons applicable to Korea. Key findings are as follows. First, these countries distinguish the roles of local governments from those of the central government, allowing local authorities to implement effective funeral administration tailored to regional needs. Second, while the United States favors private-run, profit-oriented operations, Japan and France prioritize public-interest, non-profit approaches. Third, the common threads throughout are integrated “one-stop” funeral facilities that combine funeral halls and cremation services. This suggests the potential value of adopting such a system for Korea. Fourth, in the US and France, funeral facilities are often designed as park-like spaces, so that they can serve as community-friendly welfare amenities—a model worth considering in policymaking in Korea. Incorporating these insights into policymaking can enhance the efficiency, effectiveness, and long-term sustainability of Korea’s funeral policies and systems.

초록

이 글은 일본, 미국, 프랑스의 장사 정책 및 제도를 비교・분석하여 국내 적용 가능한 시사점을 도출하는 데 목적이 있다. 주요 내용은 첫째, 이들 국가는 중앙정부와 지방자치단체의 역할을 명확히 구분하며, 지방정부가 지역 특성에 맞고 실효성 있는 장사 행정을 수행하도록 한다. 둘째, 미국은 민간 중심의 영리적 운영을, 일본과 프랑스는 공공성과 비영리성을 강조하는 운영 방식을 채택하고 있다. 셋째, 장례식장과 화장시설을 통합 운영하는 원스톱 장사시설이 일반적이다. 국내에서도 유사한 시스템 도입이 필요하다. 넷째, 미국과 프랑스는 장사시설을 공원화하여 지역 친화적 복지시설로 활용하고 있는데, 국내에서도 이를 고려한 정책 수립이 요구된다. 이러한 시사점을 반영하면 국내 장사 정책 및 제도의 효율성과 지속 가능성을 높일 수 있을 것으로 기대된다.

4 이슈분석 영국의 준자립 주거 기반 아동・청소년 보호와 시사점England’s Child Protective Services Based on Semi-Independent Living Arrangements
이상정(한국보건사회연구원 사회서비스정책연구실 연구위원)
Lee, Sang Jung(Korea Institute for Health and Social Affairs)
2025년 가을호, 통권 34호, pp.63-73 https://doi.org/10.23063/2025.09.5
초록보기
Abstract

England provides various out-of-home protection services to children and adolescents in need of protection. Particularly distinct among these services is the Semi-Independent Living Arrangement (SILA), administered systematically for adolescents aged 16 and older, a group at a critical stage in preparing for independent living. About 8 percent of children in the out-of-home care system are supported through SILA. In this article I examine SILA in detail—considering the legal framework, operational structure, case management, assessment of varying support needs, and local government practices—and discuss how such a scheme, not yet implemented in Korea, could enhance Korea’s out-of-home childcare system.

초록

영국은 보호가 필요한 아동・청소년에게 다양한 유형의 가정외보호를 제공하고 있다. 특히 만 16세 이상 아동・청소년의 자립을 준비하는 중요한 단계로서 ‘준자립 주거(Semi-independent Living Arrangements)’를 체계적으로 운영하고 있다. 전체 보호 대상 아동 중 8%가 해당 준자립 주거 기반 공적 보호를 받고 있다. 한국에는 없는 가정외보호 유형인 준자립 주거 기반 보호 서비스를 중심으로 영국의 법적 기반, 운영 구조, 사례관리 방식, 서비스 수준 구분, 지방정부 운영 사례 등을 살펴보고, 한국의 아동보호제도 개선을 위한 시사점을 도출하고자 한다.

5 기획 일본의 아동학대 대응체계Child Protection System in Japan
최지희(한국보건사회연구원 보건의료정책연구실 부연구위원)
Choi, Jihee(Korea Institute for Health and Social Affairs)
2025년 가을호, 통권 34호, pp.29-40 https://doi.org/10.23063/2025.09.3
초록보기
Abstract

Cases of child abuse often worsen or recur, since it is hard for children to report or escape abuse situations on their own. Because experiences of childhood abuse can persist as physical and emotional threats throughout an individual’s life course, efforts must be made to keep the issue of child abuse at the forefront of public and policy attention. This article examines how child abuse is addressed in Japan, a country with an institutional framework similar to Korea’s, and considers the implications Japan’s practices may hold for Korea. Among the lessons drawn is that, for an effective response to child abuse, the government should both support the entities involved in the response system and oversee the quality of services they provide. Also crucial is strengthening collaboration with stakeholder organizations. In addition, to proactively prevent child abuse, current and prospective guardians must be made subject to education, support, and oversight.

초록

아동은 스스로 학대 피해를 보고하거나 벗어나기 어려워 문제의 악화 및 재발 가능성이 높다. 아동기에 경험한 부정적인 사건은 개인의 생애 전반에 걸쳐 신체적・정서적 위협으로 작용할 수 있으므로 아동학대에 대한 사회적・정책적 관심이 지속돼야 한다. 이 글에서는 한국과 유사한 제도적 틀을 갖춘 일본의 아동학대 대응 사례를 고찰하고, 한국의 체계가 견지해야 할 방향을 제언하였다. 아동학대 문제의 효과적 대응을 위해서는 사업 주체에 대한 지원과 질 관리를 동시에 해야 하며, 유관 주체 간 연계를 강화해야 한다. 또한 학대를 선제적으로 예방하기 위해 현재 보호자이거나 곧 보호자가 될 사람이라면 누구나 아동학대에 대한 교육과 지원, 관리의 대상이 되어야 한다.

6 기획 스코틀랜드의 아동학대 대응체계Child Abuse Response System in Scotland
백지선(세인트앤드루스대학 인문지리학 박사과정 수료)
Baek, Jiseon(University of St. Andrews PhD candidate)
2025년 가을호, 통권 34호, pp.16-28 https://doi.org/10.23063/2025.09.2
초록보기
Abstract

In this article, I give an account of the conceptual framework of child abuse and the procedural steps taken in dealing with maltreatment cases in Scotland, and explore the implications that Scotland’s child protective system holds for policymaking in Korea. In Scotland, child protection is structured as a collaborative effort that involves multiple stakeholders. Community members are directly engaged, taking on key roles at various stages in the process of child protection. The role played by healthcare institutions in multi-stakeholder collaboration is especially underscored with all healthcare professionals involved in child protection required to complete mandatory child protection training, with the result that interventions by healthcare institutions in child protection are carried out systematically and in a well-organized manner. Scotland’s system demonstrates that Korea could benefit from structured multi-agency collaboration and greater community participation.

초록

이 글은 스코틀랜드의 아동학대 대응 과정을 살펴봄으로써 한국 사회에 적용할 수 있는 시사점을 찾는 데 목적이 있다. 이를 위해 스코틀랜드의 아동학대 개념과 구체적인 아동학대 대응 단계, 나아가 스코틀랜드의 아동학대 대응체계가 한국 사회에서 어떠한 정책적 의미를 갖는지 설명하였다. 스코틀랜드는 다기관 협력을 통한 아동보호가 구조화되어 있다. 지역사회 구성원들이 아동보호의 특정 단계에 직접 관여하고, 중요한 역할을 맡는다. 특히 다기관 협력에서 의료기관은 핵심 기관 중 하나로 자리 잡고 있으며, 아동보호에 참여하는 모든 의료종사자들은 아동보호 의무 교육을 이수하는 등 의료기관의 조직적인 아동보호 개입이 체계적으로 이루어지고 있다. 스코틀랜드의 아동보호 체계는 한국에도 구조화된 다기관 협력과 적극적인 지역사회 참여가 필요함을 시사한다.

7 기획 미국 오하이오주의 아동학대 대응체계Child Protective System in Ohio, U.S.
이주연(한국보건사회연구원 사회서비스정책연구실 부연구위원)
Lee, Juyeon(Korea Institute for Health and Social Affairs)
2025년 가을호, 통권 34호, pp.5-15 https://doi.org/10.23063/2025.09.1
초록보기
Abstract

Ohio’s child protective services operate on a two-track response system in which child abuse cases are dealt with according to the level of risk presented. In contrast to Korea’s unified system focused on investigation and the determination of maltreatment, the differential response approach assigns high-risk cases the traditional pathway of formal investigation and determination, while lower-risk, manageable cases are directed to an alternative track where the child’s needs are assessed and supportive services are offered contingent on voluntary family engagement. This approach reduces the need for child removal and has been shown to be effective in preventing further abuse.

초록

미국 오하이오주의 아동학대 대응체계는 사례의 위험 수준에 따른 이중의 경로(차등적 대응체계)를 두고 운영된다. 조사와 학대 판단 중심의 일원화된 대응체계를 운영하는 한국과 달리 심각한 위험이 예측되는 사례에 대해 조사・판단 중심의 전통적 대응 경로를 적용하고, 아동의 위험이 관리되거나 통제될 수 있는 경미한 아동학대 사례에 대해서는 자발성에 근거한 욕구사정 및 서비스 제공 중심의 대안적 대응 경로를 적용한다. 이러한 차등적 대응체계는 아동의 분리 가능성을 줄이고 학대 발생을 예방하는 효과가 있다.

8 국제사회보장동향 프랑스 가족돌봄휴가 정책의 현황과 쟁점Current Status and Issues of Family Care Leave Policy in France
임밝네(파리7대학 사회학 박사)
Im, Bakne(Universitty Paris 7)
2025년 여름호, 통권 33호, pp.121-127 https://doi.org/10.23063/2025.06.10
9 이슈분석 호주 도서벽지의 노인 보건의료 및 돌봄서비스 현황과 시사점Health and Aged Care Services in Rural and Remote Australia
강은나(한국보건사회연구원 사회서비스정책연구실 연구위원)
Kang, Eunna(Korea Institute for Health and Social Affairs)
2025년 여름호, 통권 33호, pp.84-96 https://doi.org/10.23063/2025.06.7
초록보기
Abstract

Expansive in territory and relatively sparse in population, Australia has long faced disparities in healthcare access, service use, and quality of life between urban cities and remote rural areas. To address these issues, the Australian government has helped develop geographical classification systems like the ASGS-RA and the Monash Model and put them to use in determining the eligibility, scope, and levels of government support. Various policy instruments have been employed, including financial support, IT-assisted remote services, and integrated healthcare, caregiving, and social services, all aimed at better assisting areas that lack infrastructure and human resources. Australia’s geographical classification systems, tailored support policy, and service provision methods could offer valuable lessons for Korea—where the circumstances are such that with populations declining in an increasing number of localities, concerns are rising over the potential extinction of non-urban areas—to improve access to health and caregiving services for older adults and ensure a standard quality of life for all residents throughout the country.

초록

호주는 넓은 영토에 비해 인구가 상대적으로 적어 도시에서 거리가 먼 농촌이나 도서벽지의 보건의료 및 돌봄서비스 이용의 형평성과 주민의 삶의 질에 대한 문제 제기가 지속되어 왔다. 이를 해결하기 위해 호주 정부는 ASGS-RA와 모내시 모델과 같은 지리적 분류 체계를 마련하여 정부 지원의 적격성을 판단하고, 정부 지원의 범위와 수준 결정에 활용하고 있다. 또한 서비스 인프라가 취약한 지역의 인력 부족에 대응하기 위해 재정적인 인센터브 지원, 보건의료・돌봄・사회서비스의 통합적인 제공, 그리고 정보통신기술을 활용한 원격 서비스 운영 등을 추진하고 있다. 이러한 호주의 지리적 통계 분류 체계와 맞춤형 지원 정책 및 서비스 제공 방식들은 인구 감소 지역이 확대되고 지역 소멸에 대한 우려가 높아지는 한국의 상황에서 노인 보건의료 및 돌봄서비스의 접근성을 높이고, 주민들의 삶의 질을 보장하기 위한 함의를 제공할 것으로 기대한다.

10 이슈분석 독일 아동친화도시 정책 현황과 추진 사례Policy and Cases of Child-Friendly Cities in Germany
홍문기(완주군청 교육정책과 주무관)
Hong, Moonki(Wanju County Office)
2025년 여름호, 통권 33호, pp.71-83 https://doi.org/10.23063/2025.06.6
초록보기
Abstract

In this article, I examine German cases of support for the Child-Friendly Cities Initiative and discuss their significance for policymaking in Korea. These cases include child-friendly policies implemented by German federal, state, and local governments, as well as by private organizations. The implications drawn for Korea can be summarized in three key points. First, the related legal frameworks must be amended to ensure continued expert support from the central government and metropolitan municipalities, and to establish a system for service delivery. Second, it is essential to put together manuals and skilled human resources to ensure the participation of children themselves in urban planning and related projects. Third, for the child-friendly city policies to prove effective, they require continuous monitoring and assessment.

초록

이 글에서는 독일을 중심으로 아동친화도시 지원 정책에 대한 사례를 살펴봄으로써 한국의 아동친화도시 정책에 대한 시사점을 모색해 보고자 하였다. 독일의 연방정부와 주정부, 지방자치단체, 민간단체의 아동 친화 정책을 살펴보았으며, 그 결과를 바탕으로 한국 아동친화도시 정책 개선을 위한 시사점을 제시하였다. 첫째, 중앙정부와 광역시도의 전문적, 연속적 지원이 가능하도록 관련법을 제정하고, 전달 체계를 구성할 필요가 있다. 둘째, 도시계획이나 관련 사업에 아동 참여를 체계적으로 반영할 수 있도록 하는 매뉴얼 구성 및 전문인력이 필요하다. 셋째, 아동친화도시 정책이 실효성을 거둘 수 있도록 지속적인 모니터링 및 정책 평가를 하여야 한다.

Global Social
Security Review